Dersin Adı | Sağlığın Geliştirilmesi |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SB 220 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Öğrencinin, sağlığı etkileyen faktörleri değerlendirmesini, sağlık ve sağlığın geliştirilmesi ile ilgili temel kavramları öğrenmesini, birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi için gerekli bilgi ve becerileri kazanmasını, sağlığı koruma ve geliştirmenin önemini kavramasını, bu konuda hemşirenin sorumluluklarını öğrenmesini, hastalıkları önleyici sağlık bakım uygulamalarını yapabilmesini sağlamaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Sağlıkla ilgili kavramlar, sağlığın boyutları, sağlığı etkileyen koşullar ve risk faktörleri, sağlığı koruma ve geliştirme ve hemşirenin rolleri, sağlıklı yaşam biçimi davranışları, yaşam kalitesi, holistik (bütüncül) sağlık, sağlık ve sağlığı geliştirmeyle ilgili kuram ve modeller, sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası örgütler, sağlığı geliştirme politika ve stratejileri, toplumda sağlık davranışlarının geliştirilmesi ve sağlık eğitimi. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | X | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş Sağlıkla ilgili kavramlar | • Atabek Aştı T. ve Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı, 2014. Bölüm 3: Sağlık Bakım Sistemi, sayfa: 37. Bölüm 4: Hemşireliğin Temel Kavramları, sayfa: 57 |
2 | Sağlığın boyutları | • Atabek Aştı T. ve Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı, 2014. Bölüm 3: Sağlık Bakım Sistemi, sayfa: 37. |
3 | Sağlığı etkileyen koşullar ve risk faktörleri | • Güler Ç. ve Akın Levent, Halk Sağlığı-Temel Bilgiler, 2015. Bölüm 18: Sağlık Yönetimi, sayfa: 993 - Sağlık Hizmetleri, sayfa: 998. |
4 | Sağlığı koruma ve geliştirme | • Güler Ç. ve Akın Levent, Halk Sağlığı-Temel Bilgiler, 2015. Bölüm 18: Sağlık Yönetimi, sayfa: 993 - Sağlık Hizmetleri, sayfa: 998. |
5 | Sağlığı koruma ve geliştirmede hemşirenin rolleri | • Atabek Aştı T. ve Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı, 2014. Bölüm 2: Hemşireliğin Doğası, sayfa: 25. |
6 | Sağlıklı yaşam biçimi davranışları | • Güler Ç. ve Akın Levent, Halk Sağlığı-Temel Bilgiler, 2015. Bölüm 22: Sağlık eğitimi ve Sağlığı geliştirme - Giriş, sayfa: 1132 - Sağlığı geliştirme, sayfa: 1133. |
7 | Sağlıklı yaşam biçimi davranışları (devam) | • Güler Ç. ve Akın Levent, Halk Sağlığı-Temel Bilgiler, 2015. Bölüm 22: Sağlık eğitimi ve Sağlığı geliştirme - Giriş, sayfa: 1132 - Sağlığı geliştirme, sayfa: 1133. |
8 | Ara sınav | |
9 | Yaşam kalitesi | • Atabek Aştı T. ve Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı, 2014. Bölüm 4: Hemşireliğin Temel Kavramları, sayfa: 57 |
10 | Holistik (Bütüncül) Sağlık Yaklaşımı | • Atabek Aştı T. ve Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı, 2014. Bölüm 4: Hemşireliğin Temel Kavramları, sayfa: 57 |
11 | Sağlık ve sağlığı geliştirme ile ilgili kuram ve modeller | • Atabek Aştı T. ve Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı, 2014. Bölüm 5: Hemşirelik Model ve Kuramları, sayfa: 79. |
12 | Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası örgütler | • Atabek Aştı T. ve Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı, 2014. Bölüm 2: Hemşireliğin Doğası, sayfa: 25. |
13 | Sağlığı geliştirme politika ve stratejileri | • Güler Ç. ve Akın Levent, Halk Sağlığı-Temel Bilgiler, 2015. Bölüm 22: Sağlık eğitimi ve Sağlığı geliştirme - Sağlığı geliştirme, sayfa: 1133. |
14 | Toplumda sağlık davranışlarının geliştirilmesi ve sağlık eğitimi | • Güler Ç. ve Akın Levent, Halk Sağlığı-Temel Bilgiler, 2015. Bölüm 22: Sağlık eğitimi ve Sağlığı geliştirme, sayfa: 1132 |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Güler Ç. ve Akın Levent, Halk Sağlığı-Temel Bilgiler, 2015. Hocanın ders notları ve diğer basılı kaynaklar |
Önerilen Okumalar/Materyaller | • Atabek Aştı T. ve Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı, 2014. • Bahar Özvarış Ş. Sağlığı Geliştirme ve Sağlık Eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 2016. • Society for Public Health Education (SOPHE) (Author), Carl I. Fertman (Editor), Diane D. Allensworth (Editor) Health Promotion Programs: From Theory to Practice 1st Edition, 2010. • Eti Aslan F. Sağlığın Değerlendirilmesi. Akademisyen Kitabevi, 2014. • Baltaş Z. Sağlık psikolojisi. Halk Sağlığında Davranış Bilimleri. Remzi Kitabevi, 2000. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 2 | 10 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 10 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 35 |
Final Sınavı | 1 | 45 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 4 | 55 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 45 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 7 | 1 | 7 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 5 | 6 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 5 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 20 | |
Final Sınavı | 1 | 28 | |
Toplam | 138 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Aile ve toplumun sağlık ve refahı için hemşirelik ve sağlık bilimi alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Bütüncül yaklaşımla aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamak için temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | |||||
3 | Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı uygulamaları ve yeni yaklaşımları takip eder. | X | |||||
4 |
| X | |||||
5 |
| X | |||||
6 |
| X | |||||
7 |
| X | |||||
8 |
| X | |||||
9 |
| X | |||||
10 |
| X | |||||
11 |
| X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest