DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Sağlığın Geliştirilmesi
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
SB 220
Güz/Bahar
3
0
3
4
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı -
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Öğrencinin, sağlığı etkileyen faktörleri değerlendirmesini, sağlık ve sağlığın geliştirilmesi ile ilgili temel kavramları öğrenmesini, birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesi için gerekli bilgi ve becerileri kazanmasını, sağlığı koruma ve geliştirmenin önemini kavramasını, bu konuda hemşirenin sorumluluklarını öğrenmesini, hastalıkları önleyici sağlık bakım uygulamalarını yapabilmesini sağlamaktır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Sağlık ve sağlıkla ilgili kavramları açıklayabilecek
  • Sağlığı etkileyen koşullar ve risk faktörlerini sıralayabilecek
  • Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını açıklayabilecek
  • Sağlığı koruma ve geliştirmede hemşirenin rollerini açıklayabilecek
  • Sağlıkla ilgili bazı modelleri tanımlayabilecek
  • Sağlıkla ilgili örgütleri tanımlayabilecek
Ders Tanımı Sağlıkla ilgili kavramlar, sağlığın boyutları, sağlığı etkileyen koşullar ve risk faktörleri, sağlığı koruma ve geliştirme ve hemşirenin rolleri, sağlıklı yaşam biçimi davranışları, yaşam kalitesi, holistik (bütüncül) sağlık, sağlık ve sağlığı geliştirmeyle ilgili kuram ve modeller, sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası örgütler, sağlığı geliştirme politika ve stratejileri, toplumda sağlık davranışlarının geliştirilmesi ve sağlık eğitimi.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
X
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse giriş Sağlıkla ilgili kavramlar • Atabek Aştı T. ve Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı, 2014. Bölüm 3: Sağlık Bakım Sistemi, sayfa: 37. Bölüm 4: Hemşireliğin Temel Kavramları, sayfa: 57
2 Sağlığın boyutları • Atabek Aştı T. ve Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı, 2014. Bölüm 3: Sağlık Bakım Sistemi, sayfa: 37.
3 Sağlığı etkileyen koşullar ve risk faktörleri • Güler Ç. ve Akın Levent, Halk Sağlığı-Temel Bilgiler, 2015. Bölüm 18: Sağlık Yönetimi, sayfa: 993 - Sağlık Hizmetleri, sayfa: 998.
4 Sağlığı koruma ve geliştirme • Güler Ç. ve Akın Levent, Halk Sağlığı-Temel Bilgiler, 2015. Bölüm 18: Sağlık Yönetimi, sayfa: 993 - Sağlık Hizmetleri, sayfa: 998.
5 Sağlığı koruma ve geliştirmede hemşirenin rolleri • Atabek Aştı T. ve Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı, 2014. Bölüm 2: Hemşireliğin Doğası, sayfa: 25.
6 Sağlıklı yaşam biçimi davranışları • Güler Ç. ve Akın Levent, Halk Sağlığı-Temel Bilgiler, 2015. Bölüm 22: Sağlık eğitimi ve Sağlığı geliştirme - Giriş, sayfa: 1132 - Sağlığı geliştirme, sayfa: 1133.
7 Sağlıklı yaşam biçimi davranışları (devam) • Güler Ç. ve Akın Levent, Halk Sağlığı-Temel Bilgiler, 2015. Bölüm 22: Sağlık eğitimi ve Sağlığı geliştirme - Giriş, sayfa: 1132 - Sağlığı geliştirme, sayfa: 1133.
8 Ara sınav
9 Yaşam kalitesi • Atabek Aştı T. ve Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı, 2014. Bölüm 4: Hemşireliğin Temel Kavramları, sayfa: 57
10 Holistik (Bütüncül) Sağlık Yaklaşımı • Atabek Aştı T. ve Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı, 2014. Bölüm 4: Hemşireliğin Temel Kavramları, sayfa: 57
11 Sağlık ve sağlığı geliştirme ile ilgili kuram ve modeller • Atabek Aştı T. ve Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı, 2014. Bölüm 5: Hemşirelik Model ve Kuramları, sayfa: 79.
12 Sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası örgütler • Atabek Aştı T. ve Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı, 2014. Bölüm 2: Hemşireliğin Doğası, sayfa: 25.
13 Sağlığı geliştirme politika ve stratejileri • Güler Ç. ve Akın Levent, Halk Sağlığı-Temel Bilgiler, 2015. Bölüm 22: Sağlık eğitimi ve Sağlığı geliştirme - Sağlığı geliştirme, sayfa: 1133.
14 Toplumda sağlık davranışlarının geliştirilmesi ve sağlık eğitimi • Güler Ç. ve Akın Levent, Halk Sağlığı-Temel Bilgiler, 2015. Bölüm 22: Sağlık eğitimi ve Sağlığı geliştirme, sayfa: 1132
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı

Güler Ç. ve Akın Levent, Halk Sağlığı-Temel Bilgiler, 2015.

Hocanın ders notları ve diğer basılı kaynaklar

Önerilen Okumalar/Materyaller

• Atabek Aştı T. ve Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı, 2014.

• Bahar Özvarış Ş. Sağlığı Geliştirme ve Sağlık Eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 2016.

• Society for Public Health Education (SOPHE) (Author), Carl I. Fertman (Editor), Diane D. Allensworth (Editor) Health Promotion Programs: From Theory to Practice 1st Edition, 2010.

• Eti Aslan F. Sağlığın Değerlendirilmesi. Akademisyen Kitabevi, 2014.

• Baltaş Z. Sağlık psikolojisi. Halk Sağlığında Davranış Bilimleri. Remzi Kitabevi, 2000.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
2
10
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
35
Final Sınavı
1
45
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
4
55
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
45
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
7
1
7
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
5
6
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
5
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
20
Final Sınavı
1
28
    Toplam
138

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Aile ve toplumun sağlık ve refahı için hemşirelik ve sağlık bilimi alanındaki bilimsel gelişmeler doğrultusunda temel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.

X
2

Bütüncül yaklaşımla aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini karşılamak için temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.

X
3

Hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirirken kanıta dayalı uygulamaları ve yeni yaklaşımları takip eder.

X
4

Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimser, bilimsel, teknolojik ve güncel uygulamaları izler ve kendini geliştirme sorumluluğunu sürdürür.

 
X
5

Uygulamalarda birey, aile, toplum ve sağlık ekibi ile etkili iletişim kurar.

X
6

Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip ve hukuksal hak ve sorumluluklarının farkında olarak mesleki platformlarda yerini alır.

X
7

Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.

X
8

Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.

X
9

Araştırma sonuçlarının uygulanabilirliğini değerlendirebilir, hemşirelik uygulamalarında kullanabilir, yeni problem alanları belirleyebilir ve eleştirel düşünebilir.

X
10

Hemşirelik alanında verilerin toplanması, yorumlanması, girişimlerin uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesi aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır.

X
11

Bir yabancı dili kullanarak hemşirelik ile ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar.

 

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest